Spring til indhold

Ældre biler og rust

Rustbeskyttet ældre bil

Du har brug for en ny bil. Det behøver ikke at være en ny-ny bil. Det må gerne være en ny, brugt bil. De er som regel billigere at anskaffe sig, og de kan til tider være bedre end de nyeste modeller, som lige er kommet på markedet. Du ved godt, at du skal huske at tjekke en brugt bil grundigt, inden du køber den ikke? Du kan nemt lave et nummerpladetjek. Der findes forskellige tjenester på internettet, hvor du kan tjekke, hvornår den bil, du er interesseret i, sidst blev synet. Du kan også tjekke, om der måske er pant i bilen. Et pant vil du ikke overtage. Så det er fornuftigt at tjekke den for det. Du kan faktisk også tjekke, om bilen tilhører sælgeren – eller om han har den i kommission.

Er den velpasset?

Hvad du måske ikke tjekker bilen for, er, om den i øvrigt er blevet passet godt på i sin levetid hos den nuværende ejer. Det kan godt være, at den har været til, de regelmæssige servicetjeks, hvor bremser og andre essentielle dele bliver eftergået grundigt. Men husker du også, at du faktisk bør tjekke en bil, for om den har fået den undervognsbehandling, den skal have. Undervognsbehandling? Du tænker måske, at det aldrig kommer på tale i dit tilfælde. Du ejer en bil i højst to år. Aha. Så meget desto mere skal du tjekke om den bil, du har i kikkerten, har fået den rustbeskyttelse, den har brug for. Der er nemlig mange bilejere, som har det på samme måde som du: Bilen bliver skiftet ud hvert andet år. Det betyder, at mange biler faktisk ikke får rustbeskyttelse! Det kan føre til farlige situationer. Det kan medføre, at bilen faktisk bliver solgt til dig for en pris, som ikke er retfærdig.

Rustbeskyttelse er vigtig

Rustbeskyttelse af ældre biler kan laves overalt i landet. Der findes særlige servicecentre, som tilbyder denne ydelse. Det er ikke en voldsom behandling. Men det er en behandling, som er nødvendig i vores land. Vi bor nemlig i et land, hvor fugt og temperaturen generelt er ideel for, at der udvikles rust på en bils undervogn. I tillæg dertil bor vi i et land, hvor der om vinteren falder rigtigt meget nedbør. Oftest regn og slud om vinteren. Slud og kulde fremkalder glatte veje, og hvis kommunen har nået det, så har de oftest nået at salte – eller strø sand – på vejene, inden du skal ud og køre. Hvis salt eller sand sætter sig fast på din bil, så vil det forstærke muligheden for, at du får rust i din bils undervogn. Salt og sand suger jo fugt. Er du med i min tankegang? En simpel behandling med rustbeskyttelse vil forhindre, at din bil kommer til skade.

Jeg vil råde dig til også at undersøge, om den bil, du gerne vil købe, men som er mere end 4 år gammel, har fået rustbeskyttelse. Har den ikke det, så er jeg sikker på, at du kan få et prisnedslag, fordi bilens værdi er forringet – og hvis du skal købe den, så skal dine udgifter til den tidligere ejers manglende forståelse for det naturligvis dækkes ind.