Spring til indhold

Fra kursus til job

Lean er også tid

Ferien er lige forbi. Det var dejligt at slippe alle pligterne på jobbet i nogle dage. Du kunne koncentrere dig om at være sammen med din familie. Hele familien. Men det er sørme også rart at være tilbage på arbejdet. Og det er det, fordi du fik et skulderklap af dimensioner af din chef. Han kaldte dig, nemlig ind på sit kontor for at høre, om du kunne tænke dig at deltage i et Lean kursus. Bare et introduktionskursus. Han har nemlig en idé og en plan om, at det er en opgave, som du vil kunne løfte ganske godt: At introducere Lean ind til virksomheden. Og dens øvrige medarbejdere. Han har lagt mærke til, at du har en god måde at kommunikere med alle på, og mener, at det er en ekstra god kvalifikation, som der vil blive brug for i de kommende mange måneder.

Lean er interessant

Under mødet blev du sådan helt varm af glæde og spænding over at høre, at tilliden til dine evner er så stor. Og du sagde selvfølgelig ja tak til at komme på kursus. Nu sidder du så ved din skærm og er ved at google ”Lean”. Hvad er det i virkeligheden? Og til at begynde med taber du fuldkommen selvtilliden. Det er nemlig lidt af en jungle at bevæge sig ud i, når man sådan bare lige googler Lean. Der kan dukke svar op, der handler om, at det er et japansk princip for organisering af virksomheder. Oftest virksomheder, der producerer produkter. Ikke viden, som de fleste virksomheder her i Danmark gør. Så du taber modet. Lige indtil du finder beskrivelsen af det kursus, som din chef har tilmeldt dig til. Det er et Lean kursus og kun online, der kun introducerer dig til de bærende principper og tanker bag ved hele filosofien omkring Lean.

Meget motiveret

Du læser om det. Bliver en lille smule klogere, men også meget mere motiveret for det. Som konsulent har vi altid travlt. Der er altid telefonopkald, som vi skal svare på. Der er mails, der skal have svar. Store dele af vores arbejdstid går faktisk også med at lave administrativt arbejde, som i virkeligheden keder os. Vi er jo konsulenter, fordi vi gerne vil arbejde med det emne, som interesserer os – ikke fordi vi skal administrere. Derfor kan det være svært at finde os, når du har brug for os.
Her i virksomheden har vi dog fundet en løsning, der hjælper de fleste af os.

Ansat Lean konsulent

Vi har nemlig ansat en Lean konsulent – se her – til at løse en af vores store flaskehalse: Vores problemer med hensyn til, hvorfor vores kunder har svært ved at nå os. Og det er en ret stor opgave for den konsulent. Indtil videre er han ikke kommet så langt i sine undersøgelser, men han har konstateret, at vi har nogle arbejdsgange, som er modstridende imod hinanden internt i virksomheden. Det giver ikke mening, at vi fx skal rapportere for, hvor mange timer vi bruger på specifikke og konkrete løsninger til en enkelt opgave hver dag, når vi også skal rapportere over, hvor meget tid vi bruger på administration over, hvor mange timer alle andre i virksomheden også bruger på den samme opgave.

Det er sådan dobbelt bogholderi, siger han. Er der brug for det. Er det ikke bedre bare at samle alle oplysninger om, hvor meget tid der bliver brugt på opgaven et enkelt sted – og så bare hente de oplysninger. I stedet for at vi skal til at definere, hvad hver enkelt medarbejder har udført. Alle ved jo, hvad de er ansat til at gøre. Så måske skulle vi investere i en applikation, der kan definere de forskellige arbejdsopgaver og som alle, der arbejder på opgaven nemt, kan bruge. Det vil frisætte mere tid til selve konsulentopgaven. Og det vil lette os i administrationen. Det er i den grad en filosofi, der vinder frem!