Spring til indhold

Københavnsk psykolog

Der er nogle mennesker, der ikke er meget for at tale om det. Andre taler gerne om det. Hvad taler jeg om? Jeg taler om terapi! Der er stadig mennesker, der synes at det er flovt, hvis de har brug for at gå til en psykolog for at få hjælp til at komme igennem en svær følelsesmæssig krise i deres liv. Der er heldigvis flere og flere mennesker, der godt tør stå frem og fortælle andre om, at de har brug for at gå i terapi. Og der er endnu flere mennesker, der undersøger, hvilke forskellige terapiformer de kan komme i. Der er mange forskellige behandlingsformer – eller terapier – ude på markedet.

Særlig type terapi

Måske overvejer du at gå i terapi. Men du har altså besluttet dig for, at du ikke vil tage medicin. Så du vil ikke gå til en psykiater. Du vil dog gerne gå til en psykolog, som kan hjælpe dig videre. Måske ikke nødvendigvis en meget svær krise i dit liv. Måske bare en periode, hvor du synes, at alt er for sort og håbløst. Her vil det bedste for dig måske være, at du kommer i metakognitiv terapi hos en certificeret psykolog.  Metakognitiv terapi er en behandlingsform, der består dels af samtaler, dels af nogle konkrete øvelser, som du kan lære.

De fleste øvelser til metakognitiv terapi går ud på, at du skal lære at styre dine tanker. Du har måske udviklet et tankemønster, der får dig til at tænke negativt – om alt. Øvelserne i kognitiv terapi vil lære dig at blive’ ligeglad’ med dine negative tanker. Og det betyder, at de negative tanker bliver færre og færre. Det betyder også, at du bliver bedre til at slippe det negative. Du vil begynde at fokusere på andre – positive – ting i dit liv. Og du er dermed på vej imod et liv med en bedre livskvalitet.

Ikke så svært

Nogle af de mange forskellige øvelser til metakognitiv terapi er slet ikke svære at lave. Du kan faktisk lave nogle af dem derhjemme – uden hjælp fra psykologen. De går ud på, at du lærer at kontrollere dine tanker. Det er derfor ikke noget med, at du skal lære at trække vejret på en særlig måde i forskellige situationer. Det er noget med, at du lærer at dreje dit fokus væk fra det negative og hen imod andre ting. Fx dine fysiske omgivelser. Eller et andet menneske. Det lyder måske forvirrende. Det er det ikke.

Find den rette til metakognitiv terapi

Og hvis du finder dig en god psykolog med speciale og certificering i metakognitiv terapi som her, så vil han eller hun helt sikkert guide dig fra de nemme øvelser til de lidt sværere.

Tanken og teorien bag denne terapiform og dermed også af øvelserne i metakognitiv terapi er nemlig, at mennesket har en ualmindelig evne til selv at kunne regulere sine tanker. Vi skal i nogle få tilfælde bare have lidt hjælp til at kunne gøre det, fordi vi hidtil har brugt for meget tid på de negative tanker og derfor er kommet væk fra denne mekanisme, der regulerer vores tanker.